Laatst was ik in Barneveld op zoek naar een zitmaaier accu Barneveld. Bij thuiskomst heb ik me verder verdiept in accu’s en dan met name wat er gebeurt met mijn accu zodra de auto naar de schroot gaat. Ik heb namelijk een auto die aan het einde van zijn limiet zit en dien nu te bepalen wat ik ga doen met de accu. Of ik ‘m houd of dat ik ‘m verkoop. Indien ik ‘m houd, dan dien ik de instructies van de fabrikant op te volgen en lekkages te voorkomen die schadelijk kunnen zijn voor mijn gezondheid en het milieu kunnen schaden.
Wat ik trouwens frappant vond is dat ik las dat de meeste accu’s van auto’s het niet langer dan 4 jaar volhouden. Ik dacht dat het koude weer de grote boosdoener is van een korte levensduur van een accu. Maar, het schijnt dat juist zeer warm weer de grootste boosdoener is. Ook al zijn er in de afgelopen jaren vele verbeteringen doorgevoerd en is een accu van een auto vrij onderhoudsloos, toch is het een stuk lastiger te onderhouden dan de batterij van je telefoon. Daarom dien je eens in de zoveel tijd de accu te controleren op barsten, een duidelijk teken dat ie beschadigd is en op het punt staat om te falen.