Auto

De functie van de remschijven in je Renault

Je rijdt een Renault? Gefeliciteerd! Renault maakt prachtige wagens die ook nog eens lang mee gaan en er goed uitzien. Het kan echter in elk type auto voorkomen dat onderdelen vervangen moeten worden, zo ook in je Renault. Daarvoor ga je natuurlijk naar een dealer of monteur, maar er zijn ook mensen die zelf graag een beetje basiskennis over de auto willen opdoen. De remschijven in je Renault bijvoorbeeld; heb jij enig idee wat ze doen? Weet je hoe je het moet herkennen als er een probleem mee is? Dat en meer ontdek je hier.

Remschijven Volvo

Het remsysteem houdt je veilig

Het remsysteem is het complete systeem van onderdelen die ervoor zorgen dat je kunt remmen. De meeste auto’s en dus ook de Renault hebben een remsysteem dat hydraulisch is. Dat betekent dat er gebruik wordt gemaakt van de wet van Pascal: vloeistof in een afgesloten container verplaatst zich evenredig in alle richtingen. Er zit dus vloeistof in het remsysteem van je auto. Wat er nog meer in zit:

  • remschijven
  • remblokken
  • hoofdremcilinder
  • rempedaal
  • remklauw

Het rempedaal is eigenlijk de eerste schakel in dit alles. Wanneer je wil afremmen of tot stilstand wil komen, dan trap je op de rem. Niet te hard natuurlijk, tenzij je heel snel tot stilstand moet komen. Het rempedaal drukt op de remklauw en dan wordt het hele proces in gang gezet. 

De remschijven en de remblokken

De remschijven zorgen er uiteindelijk voor dat je afremt. Dat kunnen ze echter niet zonder de remblokken, welke op de remschijven drukken om vaart te verminderen en uiteindelijk tot stilstand te komen. Je kunt je dus wel voorstellen dat de remschijven en remblokken behoorlijk wat te verduren krijgen. Remschijven kunnen problemen vertonen al herken je dit niet snel, want een langere remweg is moeilijk op te merken. Daarom laat je ze bij elke APK controleren en ga je snel naar een garage als je merkt dat de remweg wel heel lang is.